معرفی فهرست کوتاه جوایز فیلم اروپا برای سال ۲۰۲۶ ناصر تقوایی؛ فیلم‌سازی که به «سینمای مولف» در ایران معنا بخشید «خرگوش سیاه، خرگوش سفید»، فیلم جدید شهرام مکری، در راه سنگاپور پیام تسلیت لاریجانی در پی درگذشت «محمد کاسبی» طنز سیاسی مشهدی در قاب رسانه | درباره مجموعه «نمک نشنال» «غیبت موجه» در سینما آنلاین فیلم‌نت آموزش داستان نویسی | چشم‌های دکمه‌ای من ( بخش ششم) چند روایت خصوصی و عمومی از ایران و ایرانیان | مرور ۷ کتاب که به‌تازگی در قفسه‌ها جای گرفته‌اند مهلت ثبت‌نام در هشتمین جشنواره تولید ملی و رسانه تمدید شد تدفین پیکر محمد کاسبی حوالی مزار محمدعلی کشاورز ناصر تقوایی فیلم‌ساز، کارگردان و نویسنده برجسته کشور، درگذشت + علت فوت مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر محمد کاسبی، بازیگر سینما و تلویزیون + فیلم و عکس صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۴ کدام خوانندگان برای انیمیشن‌های ایرانی خوانده‌اند؟ رضا عطارانِ «بزنگاه» و «خانه به دوش» در سریال اجل معلق ارکستر ملی ایران مهمان فرهنگی ترکیه شد روزبه حصاری با «غرب غمگین» روی صحنه می‌آید
سرخط خبرها

مشکل اساسی در تولید فیلم کوتاه ضعف در فیلم نامه است

  • کد خبر: ۳۵۵۷۴۷
  • ۱۱ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۹
مشکل اساسی در تولید فیلم کوتاه ضعف در فیلم نامه است
پاتوق فیلم انجمن سینمای جوانان مشهد با نقد و بررسی ۴ اثر برگزار شد.
مهدیه قمری
خبرنگار مهدیه قمری

به گزارش شهرآرانیوز؛ دهمین نشست نقد و بررسی چهار فیلم کوتاه با حضور نسیم سهیلی، فیلم ساز، و داوود نجف زاده، منتقد سینما، در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی برگزار شد. در این نشست، انجمن سینمای جوانان مشهد، فیلم‌های کوتاه «این و آن و ایگو» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا عبدی، «جوجه رنگی» به کارگردانی وحید حاجی، «دم دراز زرافه» به کارگردانی حامد رحیمی و «بالا افتادن» به نویسندگی و کارگردانی مریم بختیاری را اکران و مورد نقد و بررسی قرار داد.

«این و آن و ایگو»؛ انتقال حس به مخاطب، اما بدون فیلم نامه

نسیم سهیلی با اشاره به اینکه فیلم «این و آن و ایگو» در حوزه فیلم‌های تجربه گرا قرار می‌گیرد، گفت: «در این نوع آثار کوتاه نمایشی، فیلم ساز می‌کوشد براساس تصاویری که کنار هم می‌گذارد، حسی را به مخاطب منتقل کند؛ اما این نوع فیلم‌ها معمولا فاقد فیلم نامه و داستان هستند.»

داوود نجف زاده نیز با بیان اینکه چنین فیلم‌هایی معمولا مخاطبانی با سلیقه‌های ویژه دارند، اضافه کرد: «یکی از نقاط قوت این اثر، چیدمان درست تصاویر توسط کارگردان بود؛ به طوری که با وجود نداشتن فیلم نامه، مخاطب با تماشای فیلم، روند تولد و رشد طبیعی انسان را درک می‌کرد.»

«جوجه رنگی»؛ فیلمی در ژانر ترسناک

داوود نجف زاده با اشاره به اینکه کارگردان در فیلم کوتاه «جوجه رنگی»، شخصیت کودک- که عمدتا در سایر آثار در نقش‌های مثبت و مظلوم حضور دارد- این بار در قالب شخصیتی شر قرار داده است، گفت: «شاید کارگردان از این رو قصد داشت حس ترس را به مخاطب منتقل کند، اما به دلیل ضعف در کارگردانی، این حس به درستی منتقل نشد.»

وی افزود: «این فیلم از نظر میزانسن، بسته بودن قاب ها، نورپردازی و انتخاب بازیگر برای نقش کودک، کوشیده بود فضای ذهنی و ابهام آمیزی ایجاد کند؛ با این حال، کارگردانی آن به نتیجه مطلوب نرسید.»

در ادامه، نسیم سهیلی با بیان اینکه «بزرگ‌ترین ضعف تولید فیلم‌های کوتاه معمولا به فیلم نامه و فقدان محور مناسب در خط مشی داستان برمی گردد» بیان کرد: «در فیلم "جوجه رنگی"، داستان پردازی مناسبی میان مادر و فرزند شکل نگرفته و با توجه به نوع روایت، پایان بندی اثر نیز به هیچ وجه مناسب نبود؛ از این رو کارگردان به هدف خود در تولید این اثر نرسید.»

او افزود: «قصه "جوجه رنگی" به خوبی روایت نشده و بازی‌ها در این فیلم، به گونه‌ای عامدانه اجرا شده‌اند.»

«دم دراز زرافه»؛ روایت داستانی در فضایی فانتزی

نجف زاده درباره فیلم کوتاه «دم دراز زرافه» گفت: «در این فیلم، فضای فانتزی که از زاویه نگاه دوربین کودک روایت می‌شود، قدم به قدم عمق پیدا می‌کند و در نهایت می‌بینیم که همه شخصیت‌ها خیالی بودند، این در حالی است که با وجود انتخاب فضای فانتزی در روایت این اثر توسط کارگردان، به نظر می‌رسد او در این انتخاب موفق نبوده است.»

سهیلی نیز با اشاره به اینکه در درام، انتخاب فضا و ژانر، تنوع گسترده‌ای دارد، افزود: «متأسفانه بسیاری از کارگردانان فکر می‌کنند اگر فیلمی بسازند که در آن از فضای فانتزی برای روایت داستان خود استفاده کرده و این فضا را با عنصر خیال ترکیب کنند در روایت فیلم موفق خواهند بود، در حالی که این طور نیست.»

«بالا افتادن»؛ داستانی سرراست با تمام استاندارد‌های درست

نجف زاده درباره نقد فیلم کوتاه «بالا افتادن» گفت: «این فیلم داستان جالبی داشت، تلفیق خواب‌ها و اختلالات ایجاد شده برای گروهی از جوانان و در نهایت پسری که خاطراتی در گذشته داشت و در پایان فیلم، این خاطرات را رها کرد.»

سهیلی نیز با اشاره به اینکه قالب این فیلم کوتاه، سرراست و بی ادعا بود، بیان کرد: «فیلم نامه این فیلم در اجرا خوب بود. کارگردان برای روایت داستان این فیلم سعی کرد با یک تخیل ساده و شیرین پیش برود.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->