اشتباه بزرگ رسانه‌ها و تشابه اسمی | مجید صالحی کارگردان «دست خون» نیست! آغاز تولید «دلیری»؛ فیلمی درباره جنگ جهانی دوم از دومین پوستر «ناتور دشت» رونمایی شد + عکس رویا میرعلمی: برایم مهم نبود که تنها شرکت‌کننده زن کارناوال هستم چالش ورود واژه‌های فارسی به کتاب‌های زیست‌شناسی نوجوانان خبرنگار؛ صدای تازه جشنواره فیلم کودک جهش ۱۴.۶ درصدی در صدور مجوز کتاب در دولت چهاردهم + آمار «ایرانم» علیرضا قربانی ۶ شب در یزد روی صحنه می‌رود «گلوریا» با کمک محمدحسین لطیفی در مسیر تولید | عاشقانه‌ای در دل جنگ «نغمه‌های فتح» روشنگر توانمندی‌های ایران و رزمندگان دفاع مقدس است | اجتماع گروه‌های سرود در حرم مطهر رضوی «پیرپسر» و چالش شفافیت در فروش سینمایی | واکنش تند سید ابراهیم عامریان به شایعات این فیلم چرا «کارناوال» رای‌گیری دو مرحله‌ای دارد؟ | رامبد جوان پاسخ ‌می‌دهد خاطرات جالب سال تحصیلی سیدجواد هاشمی از زبان خودش «سوسانو» با یک سریال جدید به نتفلیکس می‌آید هنر ایرانی در گذر زمان، از نصف جهان تا پایتخت معنوی ایران کولاک عروسک‌های متولد مشهد | گفت‌و‌گو با عوامل ۲  تئاتر پرفروش که این روز‌ها در پایتخت روی صحنه هستند «حمیدرضا شاه آبادی» دبیر جشنواره کتاب کودک و نوجوان شد مدیرعامل «مجمع ناشران دفاع مقدس»: آسیب جدی در تولید آثار دفاع مقدس، کمیت گرایی است آموزش داستان نویسی | چشم‌های دکمه‌ای من (بخش اول)
سرخط خبرها

مشکل اساسی در تولید فیلم کوتاه ضعف در فیلم نامه است

  • کد خبر: ۳۵۵۷۴۷
  • ۱۱ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۹
مشکل اساسی در تولید فیلم کوتاه ضعف در فیلم نامه است
پاتوق فیلم انجمن سینمای جوانان مشهد با نقد و بررسی ۴ اثر برگزار شد.
مهدیه قمری
خبرنگار مهدیه قمری

به گزارش شهرآرانیوز؛ دهمین نشست نقد و بررسی چهار فیلم کوتاه با حضور نسیم سهیلی، فیلم ساز، و داوود نجف زاده، منتقد سینما، در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی برگزار شد. در این نشست، انجمن سینمای جوانان مشهد، فیلم‌های کوتاه «این و آن و ایگو» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا عبدی، «جوجه رنگی» به کارگردانی وحید حاجی، «دم دراز زرافه» به کارگردانی حامد رحیمی و «بالا افتادن» به نویسندگی و کارگردانی مریم بختیاری را اکران و مورد نقد و بررسی قرار داد.

«این و آن و ایگو»؛ انتقال حس به مخاطب، اما بدون فیلم نامه

نسیم سهیلی با اشاره به اینکه فیلم «این و آن و ایگو» در حوزه فیلم‌های تجربه گرا قرار می‌گیرد، گفت: «در این نوع آثار کوتاه نمایشی، فیلم ساز می‌کوشد براساس تصاویری که کنار هم می‌گذارد، حسی را به مخاطب منتقل کند؛ اما این نوع فیلم‌ها معمولا فاقد فیلم نامه و داستان هستند.»

داوود نجف زاده نیز با بیان اینکه چنین فیلم‌هایی معمولا مخاطبانی با سلیقه‌های ویژه دارند، اضافه کرد: «یکی از نقاط قوت این اثر، چیدمان درست تصاویر توسط کارگردان بود؛ به طوری که با وجود نداشتن فیلم نامه، مخاطب با تماشای فیلم، روند تولد و رشد طبیعی انسان را درک می‌کرد.»

«جوجه رنگی»؛ فیلمی در ژانر ترسناک

داوود نجف زاده با اشاره به اینکه کارگردان در فیلم کوتاه «جوجه رنگی»، شخصیت کودک- که عمدتا در سایر آثار در نقش‌های مثبت و مظلوم حضور دارد- این بار در قالب شخصیتی شر قرار داده است، گفت: «شاید کارگردان از این رو قصد داشت حس ترس را به مخاطب منتقل کند، اما به دلیل ضعف در کارگردانی، این حس به درستی منتقل نشد.»

وی افزود: «این فیلم از نظر میزانسن، بسته بودن قاب ها، نورپردازی و انتخاب بازیگر برای نقش کودک، کوشیده بود فضای ذهنی و ابهام آمیزی ایجاد کند؛ با این حال، کارگردانی آن به نتیجه مطلوب نرسید.»

در ادامه، نسیم سهیلی با بیان اینکه «بزرگ‌ترین ضعف تولید فیلم‌های کوتاه معمولا به فیلم نامه و فقدان محور مناسب در خط مشی داستان برمی گردد» بیان کرد: «در فیلم "جوجه رنگی"، داستان پردازی مناسبی میان مادر و فرزند شکل نگرفته و با توجه به نوع روایت، پایان بندی اثر نیز به هیچ وجه مناسب نبود؛ از این رو کارگردان به هدف خود در تولید این اثر نرسید.»

او افزود: «قصه "جوجه رنگی" به خوبی روایت نشده و بازی‌ها در این فیلم، به گونه‌ای عامدانه اجرا شده‌اند.»

«دم دراز زرافه»؛ روایت داستانی در فضایی فانتزی

نجف زاده درباره فیلم کوتاه «دم دراز زرافه» گفت: «در این فیلم، فضای فانتزی که از زاویه نگاه دوربین کودک روایت می‌شود، قدم به قدم عمق پیدا می‌کند و در نهایت می‌بینیم که همه شخصیت‌ها خیالی بودند، این در حالی است که با وجود انتخاب فضای فانتزی در روایت این اثر توسط کارگردان، به نظر می‌رسد او در این انتخاب موفق نبوده است.»

سهیلی نیز با اشاره به اینکه در درام، انتخاب فضا و ژانر، تنوع گسترده‌ای دارد، افزود: «متأسفانه بسیاری از کارگردانان فکر می‌کنند اگر فیلمی بسازند که در آن از فضای فانتزی برای روایت داستان خود استفاده کرده و این فضا را با عنصر خیال ترکیب کنند در روایت فیلم موفق خواهند بود، در حالی که این طور نیست.»

«بالا افتادن»؛ داستانی سرراست با تمام استاندارد‌های درست

نجف زاده درباره نقد فیلم کوتاه «بالا افتادن» گفت: «این فیلم داستان جالبی داشت، تلفیق خواب‌ها و اختلالات ایجاد شده برای گروهی از جوانان و در نهایت پسری که خاطراتی در گذشته داشت و در پایان فیلم، این خاطرات را رها کرد.»

سهیلی نیز با اشاره به اینکه قالب این فیلم کوتاه، سرراست و بی ادعا بود، بیان کرد: «فیلم نامه این فیلم در اجرا خوب بود. کارگردان برای روایت داستان این فیلم سعی کرد با یک تخیل ساده و شیرین پیش برود.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->